جاکوب نیلسن (Jacob Nielsen ) با صفاتی چون سلطان بهره‌وری نرم‌افزاری، پیشرو در بهره‌وری وب و رهبـر طراحی کـاربر پسند شنـاخته شده است. دکتـر نیـلسن یـکی از موسسان گــروه نیــلسن نـورمن (Nielsen Norman ) است و قبل از آن نیز یکی از مهندسان شرکت Sun Micro system بوده است.

وی ابداع‌گر جنبش مهندسی بهره‌وری هزینه (Engineering Discount Usability) است که هدف آن پیشرفت‌های سریع وارزان در طراحی رابط کاربر برنامه‌ها ( User Interface ) است . معروف‌ترین کتاب وی « طراحی کاربردی وب » نام دارد که در سال ۲۰۰۰ با تیراژ ۲۵۰ هزار نسخه و به ۱۵ زبـان زنـده منتشر شده است. مطـالب ذیل برگزیده ای از سایت اختصاصی او با نام http://www.useit.com است.

خطاهای رایج

  • موتور جست‌وجوی انعطاف ناپذیر: بسیاری از موتورهای جست‌وجو کاربر را ملزم به ورود پارامترهای زیادی می‌کنند.
  • پیمایش عرضی صفحات: کاربران علاقه‌ای به پیمایش افقی صفحات ندارند.
  • اندازه ثابت فونت‌ها ومتون : به خصوص افراد بالای ۴۰ سال با حروف نازک یا کوچک مشکل دارند و باید ترتیبی اتخاذ شود تا از طریق مرورگر امکان تغییر سایز فراهم شود.
  • انبوهی متون: معمولاً سایت‌های حاوی متون حجیم، خسته کننده هستند.
  • پنجره‌های بازشونده خودکار : کاربران ترجیح می‌دهند که خودشان مقصد را تعیین کنند.
  • جمع آوری آدرس پست الکترونیک بدون هیچ روند امنیتی : کاربر باید برای وارد نمودن آدرس ایمیل خود کاملا مطمئن و متقاعد شود.
  • آدرسهای طولانی یا پیچیده صفحات: انتخاب یا هرگونه کار روی آدرس‌هایی که بیش از ۷۵ کاراکتر دارند مشکل است .
  • لینک‌های ایمیل در مکان نامناسب : ایمیل باید کاملاً برجسته و مشخص و در مکان‌های مناسب بوده و از لینک های معمول صفحه تفکیک شود.
  • بازگشت کند یا نا موفق به صفحات قبل: کلید Back دومین دکمه مورد استفاده کاربران است .
  • رابط گرافیکی ( GUI) غیر استاندارد: برداشت کاربر از عناصر و اشیای موجود در برنامه‌ها تثبیت شده است.
  • نبود بیوگرافی در سایت‌ها: وجود بیوگرافی باعث ایجاد جو اطمینان در خوانندگان می‌شود.
  • ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار می گیرد.
  • لینک‌های متعدد برای رسیدن به صفحات خاص: کاربران مایل به استفاده مکرر از لینک‌ها برای رسیدن به هدف نیستند.
  • استفاده پیش از موعد از امکانات پیشرفته: استفاده از امکاناتی مانند CHAT، ایجاد انجمن‌های گفت‌وگو، ایمیـل رایگان، نقشه ۳ بعـدی سایت وغیـره بارمالی زیادی را بر مدیران سایت تحمیل می‌کنند .
  • بارگذری کند صفحات: وجود گرافیک‌های سنگین آزار دهنده خواهد بود .
  • ساختارهای تبلیغاتی: کاربران معمولاً از مشاهده ساختارهای تبلیغاتی خودداری می‌کنند.
  • رسالت و هدف نامشخص سایت: باید نوع سایت از جنبه‌های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص باشد.
  • طراحی اختصاصی برای افراد خاص : سایت باید کاملاً برای تمام کاربران اینترنت ( نه فقط متخصصین) قابل استفاده و گشت زنی باشد.
  • لینک به سایت‌های دیگر : به دلیل فلسفه وساختار متفاوت طراحی در سایت‌های مختلف، نباید تعداد لینک‌های خارج از سایت زیاد باشند.
  • فـراموش کـردن هزینه پشتیبـانی سایت : بودجه پشتیبـانی و نگهداری باید حداقل به اندازه ۵۰درصد از هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود.
  • تلقی از سایت به عنوان یک رسانه دست دوم: سایت با تلویزیون، روزنامه یا بروشور فرق‌های اســاسی دارد. بنـابراین نباید از آنها کپی برداری کرد. از طرفی ارتباط ما را به عنوان یک رسانه تمام وقت با افراد متعددی برقرار می کند ونباید آن را دست کم گرفت .
  • لینک‌های تکراری از لحاظ محتوا : مثلاً لینک یک تبلیغ بعد از ورود به آن نباید حاوی همان لینک تبلیغ در صفحه باز شده باشد.

امیدواریم که نکات مطرح شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید بر اساس آن از اشتباهات فوق در طراحی سایت جلوگیری نمایید.