دسته‌ها
آموزش

سئو سایت برای هوش مصنوعی رتبه بندی

فعالیت های بهینه سازی وب سایت برای هوش مصنوعی رتبه بندی بسیار پیچیده و مشکل است، اما غیر ممکن نیست!

در این مقاله قصد داریم همراه با هم به بررسی نکته های ارائه شده توسط خبرگان صنعت سئو در زمینه هوش مصنوعی گوگل بپردازیم تا بتوانیم فعالیت های بهینه سازی را به بهترین شکل انجام دهیم.

گوگل در سال ۲۰۱۵ میلادی برنامه رتبه بندی ماشین یادگیری “RankBrain” یا همان الگوریتم رنک برین را منتشر کرد و از آن موقع به بعد این موضوع توجه سئوکاران را به خود متمرکز کرده است. هوش مصنوعی رتبه بندی یک فاکتور و المان مهم رتبه بندی در نتایج جستجو ست که باید بر اساس عملکرد آن، سئو سایت انجام شود.

البته هوش مصنوعی یک فاکتور اصلی مانند داشتن بک لینک های طبیعی یا دوستدار موبایل بودن به حساب نمی آید ولی یک الگوریتم یادگیری ژرفا است که با یک روش فعالیت بی نظیر، قوانین یکتای خود را ایجاد می کند.

جای هیچ گونه بحث و یادآوری نیست که محتوای غنی یکی از مهم ترین جنبه های سئو و فعالیت های بهینه سازی است و مهم اینجاست که هوش مصنوعی رتبه بندی با قواعد و قوانین خود بر اهمیت محتوای غنی و با کیفیت افزوده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که رنک برین بصورت تکنیکال یک فاکتور رتبه بندی به حساب نمی آید که سئوکارها بتوانند آن را در لیست خود قرار داده و مورد بررسی قرار دهند!

اکنون حدود ۳ سال است که هوش مصنوعی وارد میدان شده و سئو با آن مرتبط است. واضح است که دانش ما نسبت به هوش مصنوعی با گذشت سه سال از ارائه آن و کسب تجربه درباره موضوعات و جنبه های مختلف آن بیشتر شده است. هر چه میزان درگیری با هوش مصنوعی بیشتر باشد تجربه و دانش بیشتری از عملکرد این برنامه بدست می آید.

برای همین گروه ها و افراد متخصص در سئو که در این سه سال مدام و در هر لحظه با این برنامه درگیر بوده اند بهتر می توانند ما را در شناسایی عملکرد و در ادامه آن نحوه ارتباط با هوش مصنوعی مطلع سازند. در زیر بعضی از یافته های این متخصصان در زمینه بهینه سازی وب سایت برای هوش مصنوعی رتبه بندی را بررسی می کنیم:

 

سئو سایت برای هوش مصنوعی رتبه بندی

 

۱. استفاده از ساختار و راهکارهای سایت های موفق

در این موضع مهم ترین مسئله مدل سازی سایت و محتوا است که پس از شناسایی دامنه ها توسط گوگل به عنوان یک دامنه معتبر می تواند کمک کننده باشد. بطور مثال در مسائل پزشکی، گوگل سایت WebMD را به عنوان یک سایت معتبر می شناسد و علاقه دارد که این سایت در کنار ایندکس قابل جستجو قرار بگیرد. هر سایت دیگری که ساختار و عملکرد آن شبیه به سایت WebMD باشد برای گوگل به عنوان یک سایت خوب به حساب می آید. اگر یک سایت ساختاری شبیه به یک سایت اسپم در موضوعات پزشکی باشد، گوگل آن دامنه را به عنوان یک دامنه بد به حساب می آورد.

سایت هایی که تعداد فراوانی از عنوان های گوناگون را دارند مانند یک سایت how-to بیشتر به عنوان یک اسپم شناسایی می شوند. چون هوش مصنوعی نمی تواند تشخیص دهد که این محتوای ارائه شده برای چه کسی است و کدام گروه به دنبال این محتوا هستند.

نتیجه: همانطور که قبلا هم در کانال تلگرام سئو گفته شده، بررسی رقبا یکی از مهمترین پارامترهای موفقیت در تجارت است. این نکته نیز موید همین موضوع است. شما اگر یک سایت خوب که مورد توجه گوگل است و در همه جستجوها رتبه بالایی دارد را در حوزه کاریتان شناسایی کنید و سعی کنید ساختاری شبیه اون ایجاد کنید. البته منظور از ساختاری شبیه اون کپی برداری محض نیست!

نکته بعدی که هنوز خودم ازش اطمینان کامل ندارم ولی باید بهش توجه کرد همین استفاده از قالب های رایگان توی نت هست. اگر واقعا این موضوع صحت داشته باشه و چند تا سایت اسپم بیان از یک قالب استفاده کنند، سایتهای دیگه هم متضرر میشن! رو این مسئله باید حسابی کار بشه.

محقق : John Rampton

 

۲. استفاده بهینه از کلمات کلیدی در محتوا

از ایجاد صفحات و یا محتواهایی که فقط مربوط به یک کلمه کلیدی و یا عبارت آن است خودداری کنید. برای تاثیرگذاری حداکثری هر چند کلمه کلیدی هدف قرار داده شده را ترکیب کرده و یک کلمه جدید از آن بدست آورید. انواع و دسته های گوناگونی از کلمات کلیدی و کلمات اضافه مرتبط را ترکیب کنید تا کلمه کلید مورد نظر نهایی بدست آید.

کارشناسان اعلام کرده اند که با به روزرسانی های جدید الگوریتم های گوگل دیگر نتایج بر پایه کلمات کلیدی خاص ارائه نمی شود و حالت مفهومی مورد نظر خواهد بود. باید کلمات کلیدی را جمع آوری کرد، دسته ها و گروه های مختلف ایجاد کرد و با توجه به نیازها و خواسته ها، کلمات کلیدی جدیدی بوجود آورد.

جنبه و روش دیگر تفکر در این فرآیند، گروه بندی و دسته بندی کلمات کلیدی به مفهوم ها است و سپس تبدیل کردن هر مفهوم به یک کلمه کلیدی و یا عبارت. یعنی این مراحل باید طی شود :

کلمه کلیدی ← مفهوم ← کلمه کلیدی

نتیجه ایی که حاصل می شود یک عبارت جستجویی مخصوص است. اما همان عبارت بدست آمده از این تکنیک بصورت بالقوه نماینده صدها عبارت و کلمه کلیدی است.

کلمات کلیدی در حال تغییر هستند و هوش مصنوعی رتبه بندی این شتاب را افزایش داده است. هوشیار باشید که شما هم با شتاب مناسب در حرکت باشید. به طور مثال در روزهایی ابتدایی که مباحث سئو در وب فارسی جستجو میشد، کلمه کلیدی اصلی “بهینه سازی سایت” بود ولی با گذشت زمان جای خودش را به کلمه “سئو” داد. حالا خدا میدونه تا چند سال دیگه کدوم یکی از کلمات سئو سایت، خدمات سئو یا هر کلمه دیگه ای تبدیل به کلمه کلیدی اصلی در این حوزه بشه؟!

نتیجه: سعی کنید طبق گفته های بالا برای کسب و کار خودتان کلمات کلیدی جدید بسازید و در کنار کلمات کلیدی اصلی روی آن ها نیز فعالیت کنید. کلمات پیشنهادی در پایین صفحه جستجو گوگل که افزونه پیشنهاد دهنده کلمات کلیدی هم بر مبنای آن طراحی شده در همین راستا به شما میتونه کمک خوبی بکنه.

محقق: Yulia Khansvyarova

 

سئو سایت برای هوش مصنوعی رتبه بندی

 

۳. استفاده از نگارش محاوره ای در محتوا نویسی

کلمات کلیدی موضوعاتی هستند که باید در فعالیت های شما بهینه سازی شوند اما نکته مهم و کلیدی این است که بهینه سازی برای کاربران انجام شود و نه فقط برای هوش مصنوعی رتبه بندی. بارها اعلام شده که تمامی تلاش های خود را روی رضایت مندی الگوریتم ها و سیستم ها متمرکز نکنید و با تحلیل رفتار کاربران و ایجاد تغییرات لازم سعی بر ایجاد تجربه خوب برای کاربران داشته باشید. زمانی که کاربران فضای اینترنت از محتوا و ارائه شما راضی باشند، بطور طبیعی الگوریتم ها هم از سایت شما راضی خواهند بود.

کارشناسان گوگل اعلام کرده اند که مهم ترین فاکتور در بهینه سازی درباره موضوع هوش مصنوعی رتبه بندی، ایجاد محتوای کاربر پسند است. محتوا را طوری ایجاد کنید که توسط انسان نوشته میشود و نباید به سبکی نوشته شود که هوش مصنوعی رتبه بندی فکر کند یک ماشین این مطلب را نوشته است چون باعث سردرگمی آن خواهد شد.

اگر یک سایت محتوایی دارید، پس از ایجاد محتوا و انتشار آن، مانند یک کاربر نوشته خود را مطالعه کنید و مشاهده کنید که وضعیت نوشته برای پاسخگویی به نیازهای کاربران چگونه است؟ از خوانندگان سوال بپرسید که آیا این نوشته طبیعی به نطر می رسد؟ پس از بررسی ها اگر این نوشته ها مانند اطلاعات و گفتگوهای روزانه بود آن گاه شما برای RankBrain بهینه سازی انجام داده اید.

البته که نوشته شما باید به زبان طبیعی و کاربر پسند نوشته شود اما باید تجربه لازم هم وجود داشته باشد تا نوشته خواسته ها و قواعد هوش مصنوعی را هم مورد توجه قرار دهد تا بهترین نتیجه حاصل شود. نویسنده محتوا چه مطلب و محتوای خود را برای کاربر و چه برای موتور جستجو ایجاد کرده باشد، هنوز هم این قانون پایدار است که:

بهترین تجربه کاربر، بهترین نتایج فعالیت سئو را ایجاد می کند.

پس ایجاد یک تعادل در فعالیت ها بسیار مهم است. قوانین و دستورالعمل های هوش مصنوعی را به خوبی شناخته و متوجه شوید و سپس محتوایی ایجاد کنید که با رعایت قواعد رنک برین بهترین تجربه کاربری را بوجود آورد.

نتیجه: اینطور که من خودم متوجه شدم با کلی آب و تاب این موضوع میخواد همون موضوع قدیمی یعنی نوشتن مطلب هر برای موتور جستجو و هم کاربر را یادآوری کنه! به نظر خود من خودتون بنویسید. همونیکه خودتون هستید. همونطور که برای یک دوستتون اس ام اس میفرستید. البته با رعایت موازین اخلاقی!

محقق: Yulia Khansvyarova

 

۴. یافتن و الویت بندی فاکتورهای رتبه بندی در حوزه کاری خودتان

بسیاری از کارشناسان سئو معتقد هستند که دیگری چیزی به نام دسته فاکتورهای رتبه بندی وجود ندارد. این دیدگاه اعتقاد دارد که هوش مصنوعی رتبه بندی، المان های رتبه بندی را بطور گوناگون بررسی و تحلیل می کند که با توجه به سبک کاری و هر صنعت و همین طور الگوی رفتاری کاربر و جستارهای انجام شده متفاوت است.

در سال های گذشته با یک دسته خاص از پارامترهای رتبه بندی میشد فعالیت ها را سامان بخشید. اما اکنون این طور نیست و سیگنال ها با توجه به شرایط صنعت ها گوناگون شده اند.

گاهی اوقات محتوایی تازه لازم است، بعضی وقت ها محتوایی ژرفا لازم است. زمان هایی وجود دارد که میزان درگیری بالایی مورد نیاز است. شاید هم پیش بیاید مقدار زیادی بک لینک نیاز باشد. گاهی اوقات هم اعتبار نویسندگی بالایی نیاز باشد و شاید هم موردهای گوناگون دیگر.

این موردها به این معنا است که نمی توان بطور کامل برای هوش مصنوعی یک بهینه سازی ۱۰۰ درصدی ایجاد کرد. اما امکان آن وجود دارد که با بررسی شرایط و وضعیت های مختلف، یک شبیه سازی بوجود آورد و با شناسایی الویت های سیگنال های هوش مصنوعی فعالیت ها را به پیش برد.

باید زمان مورد نیاز را برای آنالیز SERP یا همان صفحه نتایج موتورهای جستجو صرف کرد تا یک دیدگاه دقیق و مطمئن از وضعیت موجود بدست آید. رقبا و شرایط آن ها را مورد سنجش قرار داد و الگوهای رفتاری کاربران را شناسایی کرده و بر اساس این داده ها و اطلاعات برنامه ریزی لازم انجام شود:

تازگی: هوش مصنوعی رتبه بندی محتواهای جدید را الویت بندی می کند.

لینک ها: وضعیت لینک ها و دامنه لینک ها را با استفاده از ابزارهای متنوع موجود در بازار، تحلیل و آنالیز کنید. هوش مصنوعی رتبه بندی اعتبارها را الویت بندی می کند.

کلمات کلیدی: این عامل هنوز هم یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی به حساب می آید. آیا عبارات و کلمات بخصوص در هر عنوان و یا متا ظاهر می شود؟ هوش مصنوعی رتبه بندی می داند که کاربران به دنبال این موردها هستند.

نتیجه: مطمئن باشید که سئو یک فعالیت کوتاه مدت و سطحی و کم هزینه نیست. همانطور که در این قیمت شاره شد برای موفقیت یک کسب و کار باید تمامی موارد ممکن با توجه به شرایط خاص همان حوزه کاری در نظر گرفته شود و بر مبنای آن بهینه سازی نمود. لطفا در دام افرادی که اطلاعی از سئو و بهینه سازی ندارند و وعده زمان کم و یکبار برای همیشه را میدهند نیفتید!

محقق: Rand Fishkin

 

سئو سایت برای هوش مصنوعی رتبه بندی

 

چیزی که خبرگان سئو بر آن اتفاق نظر دارند این است که RankBrain یا همان هوش مصنوعی رتبه بندی موتور جستجو، گوگل را بیشتر از هر زمان دیگری هوشمند کرده است. اگر احساس می کنید که رتبه های جستجو ارگانیک وب سایت شما بوسیله هوش مصنوعی آسیب دیده است، محتواها را بازبینی کنید. آیا هنوز محتواها مفید و غنی هستند؟ آیا این محتوا یک عنوان را هدف قرار داده و یا یک کلمه کلیدی بخصوص مورد هدف قرار گرفته شده است؟ و …

نکته طلایی: بررسی کنید که کدام صفحات به خوبی رتبه بندی شده اند و آیا امکان رمزیابی وجود دارد تا فاکتورها و المان های هوش مصنوعی الویت بندی شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *