امروزه رژیم های لاغری، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده اند. چاقی و افزایش وزنی که در پی سبک زندگی نادرست، و استفاده از غذاهای پرکالری و چرب در طول روز در افراد پدید می آید، عاملی شده است که این افراد بدنبال راهی برای فرار از چاقی باشند. رژیم لاغری شیر یکی از انواع رژیم هایی است که می توان از آن برای لاغری بدن بهره برد. علاوه بر رژیم لاغری شیر، رژیم های بسیار متنوع دیگری وجود دارند که توسط متخصصان تغذیه، برای کاهش وزن در اختیار افراد دارای اضافه وزن قرار می گیرد.

این رژیم ها و نحوه اجرا کردن آن هارا به راحتی می توان از طریق سایت های مختلف ارائه رژیم کاهش وزن ، که تحت نظارت دکتر تغذیه می باشند بدست آورد و آن هارا اجرا کرد. در این مقاله سعی شده است باید ها و نباید ها و همچنین نحوه انجام و اجرای برنامه رژیم لاغری شیر بصورت خلاصه توضیح داده شود. امید است برای شما مفید واقع گردد.

مضرات رژیم لاغری شیر افراطی برای بدن

رژیم لاغری شیر بصورت افراطی، مورد تایید هیچ دکتر متخصصی در هیچ کجای جهان نمی باشد. افراط در رژیم شیر به این معناست که فقط شیر در طول روز مصرف شود و هیچ ماده غذایی دیگری استفاده نشود. به عنوان مثال، در یکی از رژیم های لاغری غلط شیر، به افراد گفته می شود در طول روز ۴ لیوان شیر مصرف شود و به جز آن هیچ ماده غذایی دیگری استفاده نشود. ۴ لیوان شیر در طول روز حدود ۱۰۰۰ کالری یا به عبارتی ۱ کیلوکالری انرژی برای بدن تهیه و تولید می کند.

در حالی که انرژی لازم برای کارهای روزانه یک انسان، بیشتر از این مقدار کالری دریافتی می باشد. همچنین در صورتی که فقط شیر استفاده شود، مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند فیبرها که در میوه ها وسبزیجات به مقدار فراوان موجود می باشند، برای بدن تامین نخواهند شد. لذا استفاده از اینرژیم لاغری شیر افراطی برای بدن مفید نخواهد بود.

رژیم لاغری شیر متعادل

برای اینکه رژیمی خوب و مفید داشته باشیم، و در عین اینکه در یک بازه زمانی تقریبا کوتاه، به لاغری مورد نظر خود برسیم، باید در کنار خوردن ۲-۳لیوان شیر، یک رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشیم. رژیمی که همه مواد مغذی، فیبر ها و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کند. از انواع رژیم های لاغری شیر می توان به رژیم های شیر و خرما و شیر و موز اشاره کرد.

رژیم لاغری شیر و خرما

در رژیم شیر و خرما، در طول روز شما می توانید فقط از شیر و خرما و بعلاوه دو عدد میوه استفاده کنید. بجز این مواد غذایی، نباید از هیچ ماده غذایی دیگری استفاده کرد. ولی برای وعده غذایی اصلی شام، به این دلیل که در هنگام خواب برای تنظیم متابولیسم بدن، به میزان بیشتری کالری مورد نیاز است، لذا بایستی غذایی پرکالری تر مصرف گردد. برای وعده شام در رژیم لاغری شیر و خرما، بایستی از مرغ بصورت آب پز یا کبابی ، به همراه یک بشقاب سالاد بدون چربی و بعلاوه یک عدد سیب زمینی کوچک بصورت کبابی یا آب پز استفاده کرد.

این رژیم غذایی باید بمدت ۱۴ روز تکرار شود و پس از ۱۴ روز شما شاهد کاهش وزن خود خواهید بود. دقت داشته باشید که این رژیم را نباید بیشتر از دوهفته یا ۱۴ روز تکرار کرد. چون ممکن است به بدن آسیب برساند و انرژی و مواد مغذی موردنیاز برای برای بدن شما تامین نشود.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری سه روزه ، از جمله رژیم هایی است که می تواند به شما در کاهش سریع وزن و رسیدن به تناسب اندام دلخواه خود کمک بسیاری نماید.

رژیم لاغری شیر و موز

در مورد رژیم شیر و موز قضیه متفاوت است. شما حداکثر می توانید برای حدود ۴-۵ روز از این رژیم لاغری استفاده کنید. بیشتر از این تعداد روز ممکن است برای بدن مضر باشد. در طول رژیم لاغری شیر و موز شما باید فقط از این دوماده غذایی در طول روز استفاده کنید. به این ترتیب که ۴عدد موز و سه لیوان شیر را باید در ساعت های مختلف روز به صورت جدا از هم و یا مخلوط میل بفرمایید. پس از این دوره ۴یا ۵ روزه، متوجه لاغری و کاهش وزن خود خواهید شد.

فواید رژیم شیر برای بدن

شیر به علت داشتن پروتئینی به نام کازئین، باعث تقویت عضله سازی در بدن شده و بعلاوه باعث کاهش گرسنگی و سیر ماندن فرد در طول روز می شود. همچنین شیر منبعی بسیار غنی از ویتامین دی و کلسیم می باشد که این دوماده غذایی نقشی بسیار مهم در استخوان سازی و جلوگیری از پوکی استخوان خواهند داشت. بعلاوه کلسیم شیر، باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم در بدن می شود. در رژیم لاغری شیر، به دلیل کاهش کالری دریافتی در طول روز لاغری و کاهش چربی های بدن اتفاق می افتد و کالری اضافی در بدن به چربی تبدیل نخواهد شد.

عوارض رژیم شیر برای بدن

رژیم شیر علاوه بر داشتن فواید زیاد در لاغری افراد و کاهش وزن آن ها، دارای عوارضی نیز می باشند. این عوارض شامل موارد زیر می باشند که ممکن است بدن فرد را تحت تاثیر قرار دهند:

  • در این رژیم، میزان کالری دریافتی برای همه افراد با سن ها و وزن های مختلف یکسان است. در حالی که میزان کالری مورد نیاز برای انجام کارهای روزانه آنها متفاوت است و ممکن است در افرادی که کالری روزانه بیشتری را برای انجام کارهای خود نیاز دارند، ایجاد مشکل کند و برای آنها عوارض داشته باشد.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در حین این رژیم برای افراد پیش بیاید این است که بدن همه افراد یکسان نیست و خواص و ویژگی های فیزیولوژیک متفاوتی دارند. ممکن است فردی با یکبار رژیم گرفتن بطور سریع وزن خودرا کاهش دهد ولی دیگری با چند بار رژیم سخت تغییری در وزن خود نبیند. لذا ممکن است در صورت عدم کاهش وزن پس از این رژیم لاغری شیر ، فرد دچار مشکلات روحی شود و احساس شکست کند.
  • از دیگر مشکلات پیش آمده حین این رژیم می توان به تحلیل عضلانی بدن فرد اشاره کرد. به دلیل کاهش کالری دریافتی روزانه، ممکن است پروتئین ها وارد چرخه سوخت و ساز شده و تحلیل عضلانی شدید اتفاق بیفتد.
  • همچنین به دلیل وجود قند لاکتوز در شیر، ممکن است برای افرادی که این رژیم را تجربه می کنند، نفخ شکم و اسهال از عوارض ایجاد شده در آنها باشد.