دسته‌ها
سئو

کلمات کلیدی چه نقشی در سئو دارند؟ ابزارهای یافتن کلمات

حال که با عملکرد موتور های های جست و جو به طور کامل در مقوله سئو آشنا شدید و مباحث پایه ای را نیز تا حدودی آموختید ، وقت آن رسید است که به سراغ مبحث بسیار مهمی به نام تحقیق کلمه کلیدی یا در اصطلاح کیوورد ریسرچ بپردازیم.

هدف ما از تحقیق کلمه کلیدی ، نوشتن محتوایی است که هم برای کاربر و هم برای موتور های جست و جو قابل قبول و مطلوب باشد.

به یاد داشته باشید، قدرت تحقیق کلمات کلیدی در درک بهتر بازار هدف شما و نحوه جست و جوی آن ها برای نوشتن محتوا نهفته است.

فرایند تحقیق کلمات کلیدی به این سوالات در حین تولید محتوا پاسخ خواهد داد :

  • افراد در جست و جوی چه چیزی هستند؟
  • چند نفر آن ها را جست و جو می کنند؟
  • کاربران اطلاعات را در چه قالبی می خواهند ؟

همچنین در این فصل از آموزش سئو برای مبتدیان ، یاد خواهید گرفت چگونه با استفاده از ابزار ها، یک استراتژی برای تحقیق کلمات کلیدی برای خود طراحی کنید. همچنین برخی از ابزار های مورد نیاز برای تحقیق کلمات کلیدی را برای شما شرح خواهیم داد. همراه ما باشید.

قبل از شروع تحقیقات کلیدواژه ، سوال بپرسید!

ممکن است شما هم در ابتدای کار بسیار هیجان زده باشید و بخواهید بدانید کاربران چه کلماتی مرتبط با کسب و کار شما جست و جو می کنند. اما انجام عجله ای این کار می تواند برای شما ثمری نداشته باشد و زمان را از شما صلب کند به همین دلیل ضروریست قبل از شروع کسب و کار در جوزه وب از خود سوالاتی بپرسید.

دانستن این سوالات به شما کمک می کند بهترین محتوا ها را تهیه کنید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید ، این است که هیچگام در تحقیقات خود عجله نکنید و به دقت شرایط را بسنجید. هرچه سوالات جامع تر طراحی کنید و جواب های دقیق تری برای آن ها در نظر بگیرید ، مسیر تحقیقات و سئو برایتان بیشتر مشخص خواهد شد.

سوالات می تواند برای هر کسب و کاری متنوع باشد برای مثال ما برای یک فروشگاه کادو و هدیه این سوالات را طراحی کرده ایم :

  • افراد به دنبال چه نوع کادو و هدیه ای هستند؟
  • چه کسانی در اینترنت این اصطلاعات و عبارت های مربوط به کادو را جست و جو می کنند؟
  • کاربران چه زمانی در جست و جوی کادو در اینترنت هستند؟
  • آیا روند فصلی در طول سال وجود دارد؟ آیا در مناسبت ها این جست و و ها تغیر خواهد کرد؟
  • کاربران از چه کلماتی برای پیدا کردن کادوی مورد نظر خود استفاده می کنند؟
  • کاربران چه سوالاتی دارند؟
  • آیا میزان جست و جو با تلفن همراه بیشتر است یا با کامپوتر ؟
  • مردم برای هدیه دادن چه مناسبت هایی را مناسب می دانند؟
  • چرا مردم هدیه می خرند؟
  • آیا مردم برای خود نیز هدیه می خرند؟
  • مشترین در چه محلی یا کجا هستند؟ چگونه آن ها را پیدا کنیم؟

هنگامی که این سوالات را طراحی می کنید ، ممکن است خودتان نیز برای آن ها جوابی در نظر داشته باشید. با این وجود به ذهن خود اکتفا نکنید. همچنین سعی کنید برای داشتن سوالات بیشتر از دیگران نیز کمک بگیرید. برای این کار اگر بتوانید از یک همکار در فضای غیر اینترنتی سوال بپرسید ، ذهن بازی تری پیدا خواهید کرد و این به شما کمک می کند محتوای بهتری تهیه کنید.

افراد چه کلمات و عبارت هایی را جست و جو می کنند؟

مسلما از کسب و کار خود یک توصیف و توضیح کامل دارید. اما انچه اهیمت دارد این است که کاربران برای پیدا کردن محصولات یا خدمات شما از چه کلمات و عبارت هایی استفاده می کنند؟

پاسخ به این سوال اولین قدم در روند تحقیق کلمات کلیدی و استراتژی به کار گیری آنهاست.

کشف کلمات کلیدی

قبل از اینکه روند تحقیق را شروع کنید ، به احتمال زیاد ، کلماتی را خودتان در ذهن دارید که می خواهید با ان ها جایگاهی داشته باشید. این کلمات بهترین کلماتی هستند که می توانید از ان ها شروع کنید.

هنگامی که از این کلمات در ابزار ها استفاده می کنید کلمات مشابه و مرتبطی را خواهید دید که هرکدام از آن ها حجم جست و جوی مختلفی دارند. در این هنگام ممکن است بخواهید از کلماتی استفاده کنید که بیشترین میزان سرچ را دارند که بازدید سایت شما را افزایش خواهند داد.

در صورتی که ممکن است کلمات با جست و جوی کمتر رقابت کمتری داشته باشد و به کسب و کار شما ارتباط بیشتری داشته باشد.

اینجاست که این کار می تواند کلمات و سوالات زیادی را برایتان پیدا کند که ممکن است ان ها را از قبل در ذهن نداشتید.

در هنگام جست و جوی کلمه کلید ، کلماتی که رقابت زیادی دارند و همچنین کلماتی که رقابت کم دارند ، هر دو برای وبسایت شما مفید خواهند بود. اما دانستن میزان رقابت برای اولیت بندی ان ها بسیار مهم است.

میزان سرچ کلمات و عبارات کلیدی

همانطور که گفتیم دانستند میزان سرچ کلمات کلیدی برای اولیت بندی آن ها بسیار مهم است. معمولات کلماتی کلیدی که بیشترین میزان جست و جو را دارند ، بیشترین رقابت را نیز دارند. این رقابت حتی می تواند به طوری شدید باشد که ۱۰ وبسایت اول حاوی ریچ اسنیپت ها در صفحه سرپ باشند.

و یا حتی ممکن است سرپ فیچر هایی را مشاهده کنید که حالت زیرو ریزالت داشته باشند. به همین دلیل این کلمات در ابتدای کار مناسب به نظر نمی رسند. درواقع این کلمات را کلمات کلیدی دشوار می گویند.

سختی کلمه کلیدی به معنی مدت زمانی است که برای کسب جایگاه صرف می کنید. ممکن است برای کسب رتبه در این کلمات چندین سال زمان لازم داشته باشید.

بنابراین بهترین استراتژی برای شروع استفاده از کلمات کلیدی با رقابت کمتر است.

برخی از کلمات کلیدی ، طول کلمه زیادی دارند یا به زبان ساده بسیار بلند هستند. این کلمات ممکن است با اینکه طولانی هستند جست و جوی زیادی داشته باشند و رقابت روی آن ها کمتر باشد. برای مثال “خرید هدیه برای آقایان” یک عبارت کلیدی طولانی است که رقابت کمتری نسبت به کلمه “هدیه مردانه” دارد.

به این دسته از عبارات کلیدی ، لانگ تیل کیورد (long tail keyword) یا عبارات کلیدی می گویند.

ماهیت لانگ تیل ها

شاید تصور کنید ، کلمات کلیدی طولانی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و سود دهی مناسبی برای شما نخواهند داشت در صورتی که به شما اثبات خواهیم کرد اینگونه نیست.

بیایید با یک مثال پیش برویم. برای مثال هنگامی که کاربر عبارت پیتزا را جست و جو می کند ، ایا شما می توانید حدس بزنید هدف از جست و جوی کاربر چیست؟

ممکن است هدف از جست و جوی کاربر یکی از این موارد باشد :

  • کاربر می خواهد بفهمد پیتزا چیست!
  • ممکن است بخواهد یک پیتزا سفارش دهد
  • و یا شاید قصد دارد از ترکیبات پیتزا اطلاعات کسب کند
  • یا قرار است فست فودی های اطراف خود را جست و جو کند
  • شاید هم حوصله او سر رفته و درحال گردش در اینترنت است
  • و….

بنابراین می توان گفت کاربر هیچ هدف مشخصی برای جست و جوی پیتزا ندارد. بنابراین شاید از هر ۱۰۰ هزار نفری که در ماه این عبارت را جست و جو می کنند ، ۳۰ هزار نفر وارد وبسایت شما شوند و شاید فقط ۳۰ نفر از این تعداد افراد پیتزا خریداری کنند.

بنابراین به هیچ وجه ارزش این کار را ندارد که سرمایه گذاری چند ساله برای این کلمه کلیدی داشته باشد.

از طرفی فرض کنید کاربر عبارت “خرید پیتزا قارچ و گوشت” را جست و جو کرده است. آیا می توانید بگویید این کاربر به جز خرید هدف دیگری دارد؟

حال تصور کنید به جای ۱۰۰ هزار نفر فقط ۱۰ هزار نفر این عبارت را جست و جو کنند و شما نیز رتبه ای بین ۱ الی ۳ داشته باشید. در این هنگام با ورود ۵ هزار کاربر پتانسیل فروش ۵۰ پپرونی را خواهید داشت.

در نتیجه می توان گفت هنگامی که کاربر بداند چه چیزی می خواهد (هدف از جست و جو را بداند)، حتما خرید می کند. و درواقع عبارت کلیدی لانگ تیل دقیقا همان اهداف کاربران هستند.

تعیین استراتژی با حجم جست و جو

بعد از کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کردید، وقت آن رسیده است تا آن ها را اولیت بندی کنید. مسلما دانستن میزان سرچ و سختی کلمات می تواند به شما استراتژی هایی به دنبال داشته باشد. در ادامه ما استراتژی هایی که ممکن است برای کسب و کار تان مفید باشد را برایتان شرح خواهیم داد.

کلمات کلیدی بر اساس آنالیز رقبا

دانستن اینکه رقیب با چه کلمات و عبارت هایی رتبه دارد می تواند شما را در اولویت بندی کلمات کلیدی کمک کند. در آنالیز رقبا به دو شکل می توانید عمل کنید. در حالت اول می توانید از کلماتی که رقیب استفاده کرده است استفاده کنید و سعی کنید محتوای بهتر برای ان ارائه دهید؛ در حالت دوم می توانید از کلماتی که رقیب از آن استفاده نکرده است استفاده کنید. در این حین می توانید از کلماتی استفاده کنید که دارای حجم جست و جوی بالایی هستند.

در حالت اول شما به صورت تهاجمی قصد رقابت با رقیبتان را دارید و در حالت دوم هدف شما استفاده از فرصت هایی است که رقیبتان از آن استفاده نکرده است.

تحقیق کلمات کلیدی بر اساس ترند های فصلی

در برخی از فصول سال شاهد یک رشد عجیبی در سرچ برخی از کلمات کلیدی هستیم. برای مثال در ماه دی حتی در آذرماه نیز عبارت کریسمس بسیار زیاد جست و جو می شود. و یا در بهمن ماه افزایش حجم جست و جو برای کلمه کادو ولنتاین هستیم. استفاده از این موج ها می تواند ترافیک سایت شما را تا چندین برابر افزایش دهد و محتوای بروز تولید کنید.

برای اینکه از ترند های فصلی مطلع شوید ، ابزاری رایگان به نام google trend وجود دارد که این امکان را به شما خواهد داد. این ابزار جالب را در یک مقاله جامع به شما معرفی خواهیم کرد.

 

جست و جوی کلمات کلیدی بر اساس منطقه جغرافیایی

همانطور که می دانید برخی از کلمات کلیدی در مناطق مختلف به اشکال مختلفی تلفظ می شوند. ویا عباراتی هستند که در برخی از استان ها بیشتر جست و جو می شوند. این امکان را نیز گوگل در ابزاری به نام google keyword planner برای ما فراهم کرده است.

برای یک مثال خارجی می توان گفت کامیون های بزرگ را در تگزاس آمریکا big rig گفته می شود در حالی که در نیویورک همین کامیون های بزرگ را tractor trailer می نامند.

در ایران نیز مثال های متعددی از این تفاوت کلمات بر اساس منطقه وجود دارد که می توانید آن ها را پیدا کرده و به کار بگیرید.

انتخاب قالب مناسب محتوا بر اساس هدف از جست و جوی کاربر

اگر فصل قبل را مطالعه کرده باشید ، ما به مبحثی به نام سرچ اینتنت یا هدف از جست و جوی کاربر پرداختیم. هدف از جست و جوی کاربر باعث شده تا گوگل پاسخ خود را در فرمت های مختلف به کاربر نشان دهد. ممکن است گوگل ترجیح دهد پاسخ کاربر را به طور سرپ فیچر ها پاسخ دهد.

بنابراین مهم است بدانید کاربر برای چه چیزی سوال خود را در گوگل مطرح می کند. دانستن هدف جست و جوی کاربر به شما کمک می کند محتوای بهتری در قالب مناسب تهیه کنید.

با اینکه روزانه هزاران و یا شاید میلیون ها جست و جو انجام می شود، اما همه آن ها را می توان به این ۵ قسمت تقسیم کرد. :

۱٫ Informational queries

در این نوع از جست وجو ، کاربر قصد دارد اطلاعاتی را کسب کند. برای مثال کاربر جست و جو می کند “دستور پخت قرمه سبزی”

۲٫ Navigational queries

نویگیشنال یا ناوبری نوعی از جست و جو هایی هستند که کاربر قصد مراجعه به یک وبسایت خاص را دارد به طور مثال کاربر جست و جو می کند : “اموزش سئو برای مبتدیان سئوکار”

۳٫ Transactional queries

این نوع از سرچ اینتنت درواقع هنگامی صورت می گیرد که کاربر قصد انجام یک کار را دارد. مانند خرید بلیط یا گوش دادن به موسیقی یا ویدئو و..

۴٫ Commercial investigation

این نوع از هدف جست و جو با هدف تجاری انجام می شود. کاربر می خواهد کالایی خرید کند یا قیمت محصولی را در سایت های مختلف مقایسه کند.

۵٫ Local queries

کاربر در این نوع جست و جو ، عبارتی را جست و جو کرده است که پاسخ آن نیازمند یک مکان فیزیکی است. برای مثال “کافی شاپ در تهران” که به ان ها کوئری های محلی نیز می گویند.

چگونه هدف از جست و جوی کاربر را تشخیص دهیم؟

حال که متوجه شدید بهترین محتوا در جهت پاسخ به هدف کاربر تولید می شود ، ممکن است بخواهید بدانید چگونه این هدف از جست و جو ها را تشخیص دهیم. برای این کار می توان ۲ راه حل داشت :

۱٫ به عنوان یک کاربر کلمه را تحلیل کنید

اگر قدرت این کار را داشته باشید که بتوانید خودتان را جای کاربر قرار دهید تا حدود زیادی هدف از جست و جو را تشخیص دهید. این کار بر کلمات تک سیلابی ممکن است دشوار باشد. برای مثال هنگامی که کاربری کلمه لباس را جست و جو می کند ممکن است برایتان سخت باشد متوجه شوید سرچ اینتنت کاربر چه چیزی بوده است. برای این چنین موارد از روش دوم استفاده کنید.

۲٫ در گوگل جست و جو کنید

جست جو در گوگل بهترین روشی است که می توانید برای درک هدف جست و جوی کاربر انجام دهید. گوگل برای اینکه بهترین پاسخ را به کاربر بدهد از هیچ کاری دریغ نخواهد کرد.

برای مثال ما کلمه لباس را جست و جو می کنیم :

عکس

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ، اولین نتیجه پنل گوگل مپ بود. معنی این پاسخ از گوگل این است که کاربر ممکن است لباس فروشی در یک منطقه نزدیک خود را بخواهد. با ادامه دادن و مشاهده کامل صفحه SERP به این نتیجه میرسیم ، ممکن است کاربر بخواهد یک لباس تهیه کند. بنابراین می توان گفت هدف از جست و جوی لباس ، خرید لباس و پیدا کردن لباس فروشی در منطقه نزدیک به کاربر و بع احتمال بسیار کم کسب اطلاعات در مورد لباس است.

ابزار های جست و جوی کلمات کلیدی

برای اینکه از کلمات کلیدی و میزان سختی و سرچ ان ها مطلع شوید ، لازم است در طی فرایند کیوورد ریسرچ از ابزار هایی استفاده کنید. این ابزار ها هم در نسخه رایگان و هم در نسخه پولی می توانند نتایج ایده عالی را برای شما در پی داشته باشند.

ابزارهای رایگان جست و جوی کلمه کلیدی :

  • گوگل ساجسشن
  • گوگل ریلیتد پست
  • Keyword planner
  • گوگل ترند

ابزار های پولی کیوورد ریسرچ

  • Keyword explorer moz
  • Ahref
  • Keywordtool.io
  • Kwfinder
  • Alexa

در اینده در یک مقاله جامع نحوه کارکرد هرکدام از این ابزار ها را برایتان منتشر خواهیم کرد. فعلا به ادامه آموزش ها و فصل های بعدی بپردازید تا مباحث سئو را کامل تر آموزش ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *