دسته‌ها
سئو

مهمترین فاکتورهای سئو داخلی چیست؟ تکنیک های کاربردی

در این قسمت از آموزش سئو ، فاکتور های داخلی سئو به غیر از محتوا که باید برای بهینه سازی سایت از آن ها استفاده کنید را به شما معرفی می کنیم. رعایت این فاکتور ها تا حد زیادی ضروری است. بنابراین در صورتی که سوالی داشتید می توانید از طریق بخش دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید.

هدینگ یا تگ های هدر سایت

اگر کدنویسی html انجام داده باشید ، می دانید که برای تیتر بندی محتوا ما از تگی به نام h یا heading  استفاده می کنیم. این تگ ها درواقع از ۱ تا ۶ گسترده شده اند تیتر های محتوا را از هم جدا می کند.

در استفاده از تگ های هدینگ به یاد داشته باشید ، هر صفحه فقط یک تگ h1 داشته باشد. درواقع این تیتر سر تیتر همه عنوان هاست و نباید در هر صفحه بیش از ۱ تیتر اصلی وجود داشته باشد.

اما در استفاده از h2 تا h6 محدودیتی در استفاده ندارید و نیازی نیست هر ۶ تگ را استفاده کنید، فقط توجه داشته باشید ساختار این تگ ها در تولید محتوا باید به صورت درختی باشد.

ممکن است در هنگامی استفاده از پلاگین های سئو مانند یواست ، ایراداتی بر این تگ ها وارد شود. درواقع این تگ ها به دلیل اینکه اهمیت بالایی در انالیز صفحه، توسط ربات های جست و جو دارند، از اهیمت بالایی در سئو برخوردارند. اما با این وجود گوگل به کاربر اهمیت می دهد و اگر فکر می کنید برخی از این هد ها کاربر را اذیت خواهد کرد ، از قرار دادن آن در صفحه خودداری کنید.

مثالی از قرار گیری هدر ها در صفحه :

</h1>انواع کادو تولد <h1>

<h2/>کادوی خوراکی<h2>

</h3>شکلات تلخ<h3>

</h2>کادوی آرایشی و بهداشتی<h2>

</h3>رژ لب<h3>

پیوند های داخلی

در فصل دوم در مورد اهیمت لینک سازی داخلی در وبسایت صحبت کردیم و گفتیم بخشی از ناوبری سایت را لینک های داخلی تشکیل می دهند که صفحات را به یک دیگر متصل می کنند و ربات خزش می تواند به این صفحات دسترسی داشته باشد.

همانطور که گفتیم لینک سازی داخلی می تواند به سایر صفحات سایت کمک کند تا رتبه بهتری در صفحه نتایج کسب کنند. این کار با انتقال ارزش و اعتبار صفحه ای که لینک داده است انجام می شود.

اهمیت لینک سازی برای سئو کاملا اثبات شده است اما با این وجود ممکن است در انواع آن و نحوه انجام آن دچار سردگمی شوید و این کار را به تعویق بیندازید.

پیوند باید accessibility یا قابلیت دسترسی داشته باشد

اگر برای دیدن لینک ، دکمه ای برای کلیک وجود دارد ، مانند drop-down می تواند لینک را از دید ربات های خزنده پنهان کند و در نهایت باعث مشکل در ایندکس شدن صفحه ای شود که به آن لینک داده شده است. زیرا اغلب ربات ها چنین لینک هایی را مشاهده نخواهند کرد تا آن ها را دنبال کنند.

در عوض از لینک هایی استفاده کنید که در صفحه قابل مشاهده است و برای مشاهده آن نیازی به کلیک روی دکمه ای نباشد.

استفاده از انکرتکست anchor text

انکرتکست دقیقا همان کلمه ای است که با آن به یک صفحه لینک داده می شود. برای مثال عبارت “آموزش سئو برای مبتدیان” به صفحه این آموزش لینک شده است. به این کلمات و عباراتی که به این شکل لینک سازی را انجام می دهند انکرتکست گفته می شود.

مزیتی که استفاده از انکرکست برای سئو دارد ، سیگنالی است که به گوگل از مفهوم صفحه هدف می دهد. همانطور که دیدید با عبارت آموزش سئو برای مبتدیان به صفحه هدف لینک دادیم. در این هنگام سیگنالی نیز به گوگل فرستادیم که موضوع این لینک چیست!

درواقع عبارت لینک شده (انکرتکست) گوگل را از محتوای صفحه آگاه می کند.

اشتباهی که ممکن است در لینک سازی داخلی انجام دهید ، استفاده بیش از حد از انکرتکست است. استفاده بیش از حد از این نوع لینک سازی داخلی over optimize (بهینه سازی بیش از حد) به شمار می آید که یکی از تکنیک های کلاه سیاه در سئو می باشد.

سعی کنید در لینک سازی چه داخلی باشد چه خارجی ، طبیعی عمل کنید. برای اینکار می توانید یک درصد از انکرتکست ها را “اینجا کلیک کنید” به کار ببرید.

حجم پیوند یا link volume در لینک سازی

اگر تعداد لینک های یک صفحه بیش از حد معقول باشد ، علاوه بر اینکه می تواند کاربر را در حین گردش در صفحه اذیت کند ، حساسیت های گوگل را نیز در پی خواهد داشت. در لینک سازی خارجی ، این حساسیت بسیار زیاد است به طوری که می تواند جریمه برای سایت نیز به دنبال داشته باشد.

اما در لینک سازی داخلی این مورد زیاد حساس نیست اما باز هم سیگنال های منفی برای گوگل به شمار می آید.

از دیدگاه گوگل ، اگر تعداد لینک های یک صفحه زیاد باشد به دلیل اینکه ارزش منقل شده ، بین این لینک ها تقسیم خواهد شد، عملا لینک سازی ارزشی نخواهد داشت.

بنابر این هنگام لینک سازی به حجم پیوند هایی که می دهید نیز توجه داشته باشید.

Redirection یا تغیر مسیر لینک ها

در فصل دوم از آموزش سئو برای مبتدیان ، به مقدار کافی از ریدارکت و انواع آن ها برای شما توضیح دادیم و به صورت کامل می دانید کدام یک از این نوع ریدایرکت ها دائمی است و کدام موقتی ، کدام ارزش صفحه را منتقل می کند ، کدام اعتبار و ارزش را منتقل نمی کند و..

اما اگر به دقت آن بخش را مطالعه کرده باشید ، می دانید زنجیره ریدایرکت یکی از اشتباهات متداول در تغیر مسیر هاست.

درواقع زنجیره ریدایرکت عبارت است از مسیر ریدایرکت شده برای رسیدن به یک محتوا، به طوری که این تغیر مسیر برای چندین بار برای یک صفحه اتفاق افتاده باشد.

برای مثال اگر صفحات A و B و C را ۳ صفحه از یک سایت فرض کنید که در ان ها ریدایرک انجام شده است ، زنجیره ریدایرکت این گونه تعریف می شود :

A redirect -> B redirect -> C

در حالی که این تغیر مسیر باید این گونه انجام می شد :

A redirect -> C

طبق گفته خود گوگل ، زنجیره تغیر مسیر نباید بیش از ۵ ریدایرکت باشد و ایده عال این زنجیره ۳ ریدایرکت است.

رعایت اصول تغیر مسیر و ریدایرکت یکی دیگر از بخش های سئو داخلی است که از اهیمت بالایی برخوردار است.

بهینه سازی تصاویر

در بهینه سازی تصاویر لازم است بدانید ، عامل اصلی کندی سایت ، وجود عکس ها با سایز های بسیار بزرگ است. به همین دلیل اولین قدم برای بهینه سازی تصاویر فشرده سازی آن هاست. درواقع در فشرده سازی تصاویر حجم قابل توجهی از آن کاهش می یابد بدون اینکه کیفیت تصویر افت کند.

برای اینکه تصاویر خود را بهینه کنید می توانید از این روش ها استفاده کنید :

  • استفاده از گزینه save for web در فتوشاب یا برنامه های مشابه مانند ایلیستریتور
  • استفاده از وبسایت های بهینه سازی تصاویر رایگان ، مانند optimaizilla یا imageOpti

یکی دیگر از معیار های بهینه سازی تصاویر استفاده از فرمت مناسب است. هرکدام از فرمت های تصاویر ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که می توانید از این راهنما برای انتخاب بهترین فرمت استفاده کنید :

  • اگر تصاویر شما انیمیشن هستند ، از قالب GIF استفاده کنید
  • اگر نیازی به داشتن تصاویر با کیفیت بسیار بالا ندارید از فرمت های JPEG استفاده کنید
  • اگر نیاز دارید تصاویری با کیفیت بسیار بالا داشته باشید از فرمت PNG استفاده کنید
  • اگر تصویر شما ترکیب رنگ زیادی دارد از PNG-24 استفاده کنید
  • اگر تصاویر شما از ترکیب رنگ کم تری برخوردارند ، از PNG-8  اسفاده کنید

در آینده مقاله کامل از بهینه سازی تصاویر را برایتان منتشر خواهیم کرد تا به صورت کامل مبحث سئو تصاویر را بیاموزید.

نکته : کوچک بودن اندازه تصاویر می تواند تاثیر به سزایی در کاهش حجم تصویر داشته باشد.

ویژگی آلت یا متن جایگزین در تصاویر

یکی از اتریبیوت هایی که گوگل وجود آن را در کد تصاویر بسیار مهم می داند ، alt یا در اصطلاح متن جایگزین است.

به گفته گوگل متن جایگزین به افراد کم بینا کمک می کند تا با استفاده از صفحه خوان ها محتوای تصویر شما را درک کنند. اما تنها هدف گوگل این نیست و در واقع گوگل با استفاده از متن جایگزین محتوای تصویر شما را تشخیص می دهد.

نکته ای که باید به ان توجه داشته باشید ، نوشتن متن جایگزین به صورت طبیعی است . متاسفانه بسیاری از وبستر ها عادت دارند متن جایگزین را پر از کلمه کلیدی کنند.

اگر بخواهیم در قالب مثال تفاوت alt خوب را با الت بد را نشان دهیم برای تصویر زیر این مثال را می زنیم :

عکس

متن جایگزین مناسب : ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین کانال های دیجیتال مارکتینگ است

متن جایگزین نامناسب : ایمیل مارکتینگ ، فروش از طریق ایمل ، کانال ایمیل ، مارکتنگ با ایمیل

ارسال نقشه تصاویر

اگر می خواهید مطمئن شوید که گوگل در تصاویر شما به خوبی خزش می کند و آن ها را ایندکس می کند ، می توانید نقشه از تصاویر را بسازید و از طریق سرچ کنسول آن را به گوگل معرفی کنید.

سخن پایانی

در این قسمت برخی دیگر از فاکتور های سئو داخلی را براتان شرح دادیم. در قسمت بعدی فاکتور های سئو داخلی تمام خواهد شد. همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *