دسته‌ها
سئو

سئو سایت فروشگاهی خود را قدرتمند‌تر کنید

تجارت الکترونیک و یکی از حوزه ی پرطرفدار آن یعنی فروشگاه های آنلاین یکی از بخش هایی است که به سرعت رشد می کند و غول های این حوزه مانند آمازون و والمارت جزو پردرآمدترین کسب و کارها در دنیای آنلاین هستند. موفقیت یک سایت فروشگاهی ارتباط زیادی با استراتژی های مارکتینگ و بازاریابی دارد و آمارها نشان می دهد که سئو سایت فروشگاهی در حال حاضر یکی از اصلی ترین روش های مارکتینگ و یکی از منابع اصلی درآمدزایی سایت هاست.

سئو برای سایت های فروشگاهی با سئو کسب و کارهای B2B تفاوت دارد و باید راه های جدید و استراتژی های جدیدتری داشته باشید تا بتوانید در مدت زمان کمتری محصولات خود را به فروش برسانید و از رقبا جلو بیفتید. ما به شما چند روش برای قدرتمندتر کردن و سرعت بخشیدن به سئو سایت فروشگاهی یاد خواهیم داد تا هدفمندتر جلو بروید و نتایج بهتری کسب کنید.

۱٫ کلیدواژه های Long-Tail را فراموش نکنید.

کلیدواژه های طولانی یا اصطلاحا Long-Tail شاید ترافیک چندانی را روانه ی سایت شما نکنند اما نرخ تبدیل بالاتری دارند چرا که دقیقا متناسب با نیاز مشتری است و وقتی مشتریان این کلیدواژه ها را جستجو می کنند وبسایت هایی که نیاز آن ها را پوشش می دهند راحت تر می توانند این دست از مشتریان را جذب کنند.

برای مثال کلید واژه ی «خرید شلوار کوهنوردی زمستانی» شاید ترافیک زیادی نسبت به «خرید شلوار» نداشته باشد اما تبدیل کردن این مشتری بسیار راحت تر است. چرا که این کلیدواژه دقیقا چیزی است که مخاطب شما انتظار دارد و روی آن کلیک خواهد کرد. این کلیدواژه ها را در عنوان، متا و متن محصولات خود به کار ببرید و به کلماتی فکر کنید که ممکن است کاربران شما به آن نیاز داشته باشند و آن را جستجو کنند. شخصی سازی محصولات متناسب با نیاز مشتریان به فرایند فروش شما سرعت می بخشد.

برای پیدا کردن این کلمات کلیدی می توانی از Ubersuggest ، Ahrefs ، Semrush یا گوگل ترندز و گوگل کی ورد پلنر استفاده کنید.

۲٫ عنوان و متادسکریپشن یونیک استفاده کنید.

برای هر محصول و هر صفحه ی فروش عنوان و متای خاص و منحصربه فرد بنویسد. سعی کنید کلیدواژه های Long-Tail را در عنوان و متا به کار ببرید و تا جایی که می توانید آن ها را جذاب تر بنویسید تا کاربران ترغیب شوند و روی آن کلیک کنند. سعی کنید مزایای محصولات خودتان را در متا شرح دهید. به طور مثال برای خرید شلوار کوهنوردی زمستانی می توانید چنین متایی بنویسید:

خرید شلوار کوهنوردی زمستانی با تخفیف ویژه و ارسال رایگان، بهترین شلوار برای کوهنوردی در زمستان که با قیمت مناسب می توانید خریداری کنید.

۳٫ ساختار سایت را چک کنید.

ساختار سایت باید به گونه ای باشد که کاربران بتوانند به راحتی به هر چیزی که می خواهند دست پیدا کنند. صفحات محصولات شما باید بتوانند به راحتی به دسته بندی ها و صفحات مربوط به آن دسترسی داشته باشند. تمام دسته ها و زیردسته ها به نحوی باید با این محصولات در ارتباط باشند.

ساختار سایت مشتریان را نگه می دارد و یک تجربه ی کاربری درخور برای آن ها می سازد. تجربه ای که می تواند به خرید بیشتر بینجامد. ساده تر بگوییم: ساختار سایت خود را به گونه ای بچینید که کاربران با کمترین کلیک ممکن بتوانند به چیزی که می خواهند دسترسی داشته باشند.

۴٫ از تگ های کنونیکال استفاده کنید.

معمولا سایت های فروشگاهی محصولات مشابهی دارند که در دسته بندی های متفاوتی وجود دارد. مثلا دو گوشی موبایل مشابه که تنها در اندازه و ابعاد با هم متفاوت هستند. برای هر کدام از این محصولات معمولا یک صفحه فروش مجرا در نظر گرفته می شود. اگر بخواهید یکی از آن ها را نسبت به دیگری متمایز کنید از تگ های کنونیکال استفاده کنید.

این تگ ها به موتورهای جستجو اعلام می کنند که کدام صفحه ی شما باید کرول شود و در نتایج جستجو دیده شود. چرا که ممکن است محتوای این دو کاملا با هم مشابه باشد، در نتیجه مشکلات محتوای تکراری هم برای شما به وجود می آید. با این حال همیشه می توانید از تگ های کانونی استفاده کنید تا اولویت صفحات خود را به گوگل و موتورهای جستجو نشان دهید. صفحه ی اصلی خود را هم با تگ کانونی نشان دهید چرا که صفحه ی اصلی در اولویت جستجو قرار دارد و برای سئو سایت فروشگاهی بسیار اهمیت دارد.

۵٫ بودجه کرول خود را افزایش دهید.

منظور از بودجه این نیست که هزینه کنید. بات های گوگل هر روز سایت شما را کرول یا بررسی می کنند. اگر مشکلاتی در سایت خود داشته باشید ممکن است بودجه کرول شما کمتر شود و این بات ها نتوانند به خوبی صفحه ی شما را شناسایی کنند. در نتیجه برای سئو سایت فروشگاهی باید قبل از هر چیزی بودجه ی کرول آن را بهبود ببخشید. برای این کار:

  • ساختار کلی لینک خود را بهبود ببخشید. از لینک سازی داخلی استفاده کنید.
  • تعداد بک لینک های صفحات خود را افزایش دهید.
  • محتوای کپی یا تکراری را حذف کنید.
  • لینک های شکسته را درست کنید.
  • سایت مپ خود را به صورت منظم آپدیت کنید.

۶٫ تجربه ی کاربری سایت خود را بهینه سازی کنید.

در دوره ای که گوگل Mobile-First Index را در دستور کار خود قرار داده است و آن را به یکی از فاکتورهای سئو بدل کرده است تجربه ی کاربری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سایت شما باید بهترین تجربه ی ممکن را به کاربران بدهد. چه کاربران موبایل و چه کاربران دسکتاپ باید در سایت شما احساس راحتی داشته باشند. در حقیقت شما باید یک سفر جذاب برای مشتری خود تدارک ببینید تا کاربران از بودن در سایت شما و از خرید کردن لذت ببرند.

روی گرافیک سایت خود، تصاویر، انیمیشن ها، کال تو اکشن ها و متن هایی که می نویسید کار کنید و سعی کنید آن ها را در بهترین فرمت ممکن طراحی کنید. سایت شما باید حتما ریسپانسیو باشد و برای تمام صفحات نمایشگر موبایل و تبلت و لپتاپ بهینه شده باشد. آمارها در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که ۵۲٫۲ درصد از کل خریدهایی که در دنیای اینترنت انجام می شود توسط گوشی های موبایل انجام می شود. پس باید روی تجربه ی کاربری موبایل تاکید زیادی داشته باشید.

۷٫ متن جایگرین یا Alt Text برای عکس ها قرار دهید.

در حال حاضر با توجه به اینکه در تمام سایت ها عکس ها و تصاویر نقش اساسی را بازی می کنند شما باید از این کانال بازاریابی هم استفاده کنید و تصاویر خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. در نظر داشته باشید تا زمانی که شما برای تصاویر خود عنوان و متن جایگزین مناسب نداشته باشید امکان نمایش آن در نتایج تصاویر گوگل کمتر است. باید کلیدواژه ها و نام برند را در متن جایگزین قرار دهید تا هم بیشتر دیده شوید و هم عکس های شما بتوانند رتبه های بهتری کسب کنند.

۸٫ محصولات ناموجود خود را ری دایرکت کنید.

این مسئله تقریبا در تمام سایت های فروشگاهی وجود دارد. بعضی محصولات تمام می شوند و یا به طور کلی از بازار حذف می شوند. اکثر سایت ها این صفحات را پاک می کنند و البته اگر کاربران وارد این صفحات شوند با خطای ۴۰۴ مواجه می شوند که چندان خوشایند نیست. به جای این کار بهتر است این صفحه را روی مرتبط ترین محصول در این دسته بندی ری دایرکت کنید. ری دایرکت ۳۰۱ کاملا دائمی است و اگر دوست دارید گوگل همچنان این صفحه ی شما را ایندکس کند و اگر رتبه ی خوبی در گوگل دارید از ری دایرکت ۳۰۲ استفاده کنید.

۹٫ محتوای محصولات خود را یونیک بنویسید.

برای هر محصول متن جداگانه ای بنویسید که با تمام متن های موجود در سایت تفاوت داشته باشد. حتی اگر دو محصول کاملا مشابه داشته باشید برای آن ها محتوای جداگانه بنویسید. اگر محتوای کپی بنویسید این امکان وجود دارد که با مشکلات داپلیکیت کانتنت مواجه شوید و صفحات شما به مشکل بخورند. در ضمن این صفحات یک فرصت مناسب هستند تا از کلیدواژه های جدیدتر استفاده کنید و کل صفحات خود را بهینه سازی کنید. یک محتوای یونیک و جداگانه کاربران را هم بیشتر درگیر می کند و احتمال رتبه گرفتن شما در گوگل بسیار بیشتر است.

اکثر فروشگاه های آنلاین با این مشکل مواجه هستند که برای محصولات خود توضیح زیادی نمی نویسند و به ۲ یا سه ۳ خط توضیح کوتاه بسنده می کنند.  اما اگر متن بلندتر و کامل تری برای محصولات خود بنویسید گوگل صفحه ی شما را ارزشمندتر می داند و رتبه ی بهتری برای آن در نظر می گیرد.

جمع بندی

سئو سایت فروشگاهی فرایند پیچیده و زمان بری است. اما اگر با اصول و قواعد آن آشنا باشید راحت تر می توانید به نتیجه برسید و زودتر شروع به فروش می کنید. اصول و تکنیک هایی که در اینجا گفته شد تقریبا در اکثر فروشگاه های حرفه ای آنلاین استفاده می شوند و اگر شما هنوز از این تاکتیک ها استفاده نکرده اید پیشنهاد می کنیم شروع کنید تا نتیجه ی هیجان انگیز آن را در ادامه ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *