دسته‌ها
رپورتاژ آگهی

درمان زخم دیابت

۱- دیابت یا بیماری قند:

دیابت یا بیماری قند یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از اختلالات متابولیکی می باشد (۱۴). اگر بدن انسولین کافی تولید نکند یا انسولین ترشح شده به درستی مصرف نشود فرد دچار بیماری دیابت شده است. انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می کند (۲، ۴ و ۲۰). اگرچه دلیل ابتلا به دیابت مشخص نیست اما عواملی مانند چاقی و کم تحرکی ممکن است در بروز دیابت نقش داشته باشند (۱۴). بیماران دیابتی نسبت به زخم و عفونت حساس تر بوده و در این بیماران زخم های دیابتی به کندی درمان می شود.

۲- انواع دیابت و دسته بندی آن:

انواع مختلفی از دیابت وجود دارد: دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و دیابت حاملگی(۲۰).

۲-۱- دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ یا دیابت وابسته به انسولین اغلب در کودکان و نوجوانان دیده می شود و علت آن از بین رفتن سلول های مولد انسولین پانکراس است (۴). کنترل دیابت نوع ۱ با تزریق روزانه انسولین امکان پذیر است. علت دیابت نوع ۱ شناخته شده نیست و در حال حاضر نمی توان آن را پیشگیری کرد.

علائم این بیماری شامل دفع بیش از حد ادرار (پر ادراری)، تشنگی، گرسنگی دائمی، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است. این علائم ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد (۲).

۲-۲- دیابت نوع ۲ (غیر وابسته به انسولین یا دیابت بزرگسالان)

دیابت نوع ۲ هنگامی رخ می دهد که بدن دیگر انسولین کافی تولید نکند، یا برای استفاده از انسولینی که می سازد دچار مشکل شود، که باعث بالا رفتن قند در خون می شود. در طول زمان، این امر باعث صدمه زدن به عروق خونی و عصب ها می شود و می تواند به عوارض جدی منتهی گردد.

انتخاب یک شیوه زندگی سالم تر می تواند به جلوگیری یا کنترل دیابت نوع ۲ کمک کند و بطور محسوسی خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را در شما کاهش دهد (۲۰).

۲-۳- دیابت حاملگی

دیابت حاملگی، هایپرگلیسمی است با مقدار قند خون بالاتر از حد نرمال، اما پایین تر از مقدار تشخیص دیابت، و در دوران بارداری اتفاق می افتد (۲).

چنانچه هر یک از این علائم گفته شده دیابت در شما وجود دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. کنترل صحیح می تواند از بروز دیابت جلوگیری کرده و عوارض مربوط به این بیماری را به تأخیر بیندازد.

درمان زخم دیابت

برای درمان قطعی این زخم ها بهترین راه بیرون کشیدن تمامی عفونت از بدن بیمار و عضو زخم شده، بدون استفاده از تیغ جراحی و یا تجویز آنتی بیوتیک می باشد.

با توجه به اهمیت موارد گفته شده و عوارض مصرف داروهای شیمیایی و همچنین هزینه ی بالای درمان، یافتن دارویی با حداقل عوارض جانبی و مقرون به صرفه ضروری است (۱۴). درمان قطعی و تضمینی این افراد با کرم الیو و هانی نیکا امکان پذیر می باشد که بر اساس دستور قرآن مجید، احادیث معتبر و کتب مرجع طب سنتی ساخته شده است.

کرم الیو و هانی نیکا درمان قطعی زخم های دیابتی (درمان زخم دیابتی)

کرم الیو و هانی نیکا با نوآوری جدید به شماره ۷۹۳۷۸ در تاریخ ۱۳۹۲/۲/۱۴ ثبت اختراع گردیده است. این کرم بدون به کار گیری تیغ جراحی تمامی عفونت را از موضع زخم و پیرامون آن بیرون کشیده، عضو را عاری از عفونت می کند، جریان خون را به حالت عادی بر می گرداند و سپس ترمیم زخم را انجام می دهد.

۵- برخی ترکیبات موجود در کرم الیو و هانی نیکا موثر بر درمان زخم های دیابتی

۵-۱- عسل در درمان زخم های دیابتی:

عسل یک ترکیب غذایی است که از شهد گلها و توسط زنبور عسل ساخته می شود. عسل طبیعی نیمه شفاف بوده و هر چه پر رنگ تر باشد طعم آن سنگین تر و بهتر است . شهد گلها با آنزیم مخصوصی که در بزاق دهان زنبورعسل وجود دارد ترکیب شده و طی یک فرایند شیمیایی تبدیل به عسل می گردد. بعد از ذخیره عسل در کندو، زنبورها با بال زدن­های خود کار تهویه را انجام می دهند و موجب می شوند رطوبت بیش از اندازه آن از بین رفته و آماده مصرف گردد (۵ و ۱۹).

عسل یک مخلوط اشباع از فروکتوز ( ۳۸ %)، گلوکز ( ۳۱%)، مالتوز، ساکارز و دیگر کربوهیدرات ها می باشد و آب کمی برای رشد در اختیار میکروارگانیسم های بیماری زا قرار می دهد. از طرف دیگر عسل به علت  PH اسیدی معادل ۲/۳ تا ۵/۴ خاصیت ضد باکتریایی دارد (۱۷ و ۱۹).

عسل و خواص آن

از زمان های قدیم عسل جایگاه مهمی در طب سنتی به عنوان دارو داشته و کاربردهای بیشماری از این ماده ذکر شده است (۱۹). خصوصیات منحصر به فرد عسل که نقشی اساسی در اثر بخشی کرم نیکا به عهده دارد به دلیل وجود ویتامین های E-C-B۶-B۲-A  می باشد. گزارشات مختلف نشان می دهد که عسل دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و خواص ضد میکروبی است (۱۴).

۵-۲- روغن زیتون در درمان زخم های دیابتی:

یکی از ترکیبات اصلی روغن های گیاهی اسید چرب است. روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی اسید چرب غیر اشباع می باشد و فراوان ترین اسید چرب غیر اشباع موجود در روغن زیتون اولئیک اسید است.

ترکیبات شیمیایی اصلی روغن زیتون شامل: اولئیک اسید، ترکیبات فنلی، توکوفرول ها، اسکوالن و بتاکاروتن می باشد. همچنین برخی ترکیبات فنلی موجود در روغن زیتون شامل: تیروزول، هیدروکسی تیروزول و اولئوروپین است. یکی از مزایای اسید های چرب غیر اشباع فعالیت ضد باکتریایی آنهاست که به طور بالقوه ای از زخم در مقابل آلودگی محافظت می کنند. همچنین ترکیبات فنلی روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد سرطان، ضد التهابی، ضد تجمع پلاکت و ضد فشار خون می باشند (۸ ، ۱۰ و ۱۴).

۵-۳- بره موم در درمان زخم های دیابتی:

بره موم (پروپولیس) یک ماده صمغی طبیعی است که حاصل  رزین های گیاهی می باشد. این ماده توسط زنبور عسل از گیاهان مختلف جمع آوری شده و ترکیبات شیمیایی آن از لحاظ کیفی و کمی متفاوت بوده و وابسته به گیاهان ناحیه می باشد.

بره موم حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله برخی مواد انرژی زا و پروتئین های فراوان است. به طور کلی بره موم از ۳۰% موم،۵۰% صمغ، ۱۰% چربی های ضروری، مواد آروماتیک و مواد معطر گیاهی و ۵% پولن تشکیل شده است. این ماده دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی­ست که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند ( ۳ و ۱۳).

نتیجه گیری درمان زخم دیابتی:

بهبود زخم شامل یک سری رویدادهای مشخص است که با تکمیل فرآیندهای بیولوژیکی دوره درمان، صورت می گیرد. این رویدادها بافت آسیب دیده را بازسازی کرده و سعی می کنند که وضعیت بافت را به حالت طبیعی بازگردانند. واکنش طبیعی یک موجود زنده بازسازی زخم در کوتاه ترین زمان ممکن و ایجاد مجدد ساختار طبیعی بافت می باشد (۱۴).

زخم های دیابتی از عوارض رایج دیابت می باشند که در این زخم ها روند درمان به طور طبیعی صورت نمی گیرد. معمولا گانگرن ایجاد شده و بافت نکروز شده روز به روز بیشتر ملتهب و بر میزان عفونت آن افزوده می شود.

بسیاری از داروهای شیمیایی مورد استفاده برای درمان زخم های دیابتی به دلیل هزینه ی بالا مقرون به صرفه نمی باشند. از طرفی با طولانی شدن دوره درمان و پانسمان زخم بار مالی قابل توجهی برای فرد و سیستم درمانی ایجاد می شود (۱۴). اغلب علاوه بر تقبل این هزینه ها از سوی بیمار و خانواده فرد بهبودی کامل صورت نگرفته و گاها حتی در نهایت عضو نکروز شده (اغلب در اندام تحتانی پاها این اتفاق می افتد) قطع می گردد. بنابراین یافتن دارویی که بتواند با کمترین هزینه بیشترین عملکرد را داشته باشد ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *